Totalsegrare

 

East Sweden Rally - Östgötarallyt

 

1966 - Björn Waldegård

 

1967 - Mats Oscarsson

 

1968 - Björn Waldegård

 

1969 - Stig Blomqvist

 

1970 - Calle Orenius

 

1971 - Calle Orenius

 

1972 - Anders Gullberg

 

1973 - Stig Blomqvist

 

1975 - Stig Blomqvist

 

1977 - Per Eklund

 

1979 - Bror Danielsson

 

1981 - Håkan Petersson

 

1984 - Lars-Erik Torph

 

1987 - Erik "Eken" Johansson

 

1989 - Per Eklund

 

1990 - Harri Joki

 

1992 - Per Eklund

 

1994 - Thomas Jansson

 

1996 - Thomas Jansson

 

1998 - Mats Thorzelius

 

2000 - Mats Jonsson

 

2002 - Mats Jonsson

 

2004 - Thomas Rådström

 

2006 - Mats Jonsson

 

2011 - Pontus Tideman

 

2012 - Mats Jonsson

 

2013 - Jerker Axelsson

 

2014 - Mats Jonsson

 

2015 - Robin Friberg

 

2016 - Jerker Axelsson

 

2017 - Pontus Tidemand

Historia

 

East Sweden Rally - Östgötarallyt

 

En sammanställning av Östgötarallyt av Tommy Andersson

 

Källa är Historiska arkivet på http://old.lms.se/rally/nostalgi/ samt egna iakttagelser.

1966

 

Första Östgötarallyt arrangerades

 

Datum: 21 – 22 januari

 

SM-status: Nej

 

Total längd: 1040 km

 

Antal sträckor: 20 st

 

Antal startande: 70 st

 

Totalsegrare: Björn Waldegård, VW 1600

 

Värt att nämna:

 

På initiativ av 9 östgötaklubbar arrangerades för första gången Östgötarallyt.

 

Banlängden var 104 mil lång. Det var ett hårt rally för många av favoriterna tvingades bryta. Åke "Byggarn" Andersson fick fel på motorn, Håkan Örnedahl körde sönder en drivknut, Anders Sigurdsson slog runt.

 

Björn Waldegård, Lennart Eliasson och Dag Petterson slogs om segern. Lennart Eliasson var 4 sekunder snabbare än Waldegård men några förargliga transportprickar gjorde att placeringen blev en tredje plats efter Dag Petterson. På fjärdeplatsen kom Carl Orrenius i en standard gr 1 Saab.

 

Endast en LMS:are ställde upp i tävlingen och det var Toivo Mielonen som debuterade med en Audi 80 och lyckades med att körda in på en 15 plats i totallistan och på en 3 plats i klassen gr 1 1601 till 2500 cc.

1967

 

Datum: 27 – 28 januari

 

SM-status: Nej

 

Total längd: 860 km

 

Antal sträckor: 22 st

 

Antal startande: 80 st

 

Totalsegrare: Mats Oscarsson, VW 1600

 

Värt att nämna:

 

Då var det dags igen att arrangera det andra Östgötarallyt 86 mil långt med 27 mil specialsträckor. Första bil startade 14:15 på fredagseftermiddagen från Mobilen i Norrköping. Bansträckningen gick upp mot Kvarsebo sedan ner till Valdemarsvik tillbaka till Norrköping, Finspång, Godegård. Tankuppehåll i Motala, Prästomta skjutfält, Boxholm, Ulrika skogarna, Mantorps Travbana för att köra sista provet SP22 på Kråkvilan kl. 10:45 på lördagsmorgonen. Det var inte tal om nattvila här inte och bistert var det också över 20 grader kallt.

 

Tre LMS:are ställde upp i tävlingen Sven Almevik med bror Roland som kartläsare i en Renault R8 Gordini, Egon Dahlgren med Lennart Johansson i en Opel Rekord och Toivo Mielonen med Per Olof Karlsson också i en Opel Rekord. Bäst gick det för Toivo Meilonen han körde in på en 17 plats totalt och 6:e plats i klassen. hur det gick för de andra LMS:arna har vi ingen information om.

 

1968

 

Datum: 9 – 10 februari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 900 km

 

Antal sträckor: 28 st

 

Antal startande: 120 st

 

Totalsegrare: Björn Waldegård, Porsche 911

 

Värt att nämna:

 

Första gången som SM deltävling.

 

1969

 

Datum: 31 januari – 1 februari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 800 km

 

Antal sträckor: 25 st

 

Antal startande: 115 st

 

Totalsegrare: Stig Blomqvist, Saab

 

Värt att nämna:

 

Då var det dag för det 4:e upplagan av Östgötarallyt som vanligt med start och mål i Norrköping banans längd var ca: 80 mil varav 30 mil var specialsträckor. Förste förare startade kl. 14.01 på fredag eftermiddag och genomförde tävlingen utan uppehåll och var tillbaka vid i Norrköping för att köra det avslutande provet på Kråkvilan vid 9 tiden på lördagsmorgonen.

 

1970

 

Datum: 30 – 31 januari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 920 km

 

Antal sträckor: 31 st

 

Antal startande: N/A

 

Totalsegrare: Calle Orenius, Saab

 

Värt att nämna:

 

Starten för årets Östgötarally var Mässhallarna i Norrköping och hade 31 stycken sträckor på ca 42 mil och med transporten blev det 92 mil som deltagarna fick åka.

 

1971

 

Datum: 12 – 13 mars

 

SM-status: Nej

 

Total längd: 950 km

 

Antal sträckor: 24 st

 

Antal startande: 100 st

 

Totalsegrare: Calle Orenius, Saab

 

Värt att nämna:

 

1972

 

Datum: 28 – 29 januari

 

SM-status: Nej

 

Total längd: 1000 km

 

Antal sträckor: 32 st

 

Antal startande: 53 st

 

Totalsegrare: Anders Gullberg, BMW 2002 TII

 

Värt att nämna:

 

1973

 

Datum: 26 – 27 januari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 1000 km

 

Antal sträckor: 28 st

 

Antal startande: 99 startande

 

Totalsegrare: Stig Blomqvist, Saab

 

Värt att nämna:

 

Under tävlingen fanns det enbart 2 matuppehåll.

 

1975

 

Datum: 21 – 22 januari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 1200 km

 

Antal sträckor: N/A

 

Antal startande: N/A

 

Totalsegrare: Stig Blomqvist, Saab

 

Värt att nämna:

 

1977

 

Datum: 21 – 22 januari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 310 km

 

Antal sträckor: 31 st

 

Antal startande: 148 st

 

Totalsegrare: Per Eklund, Saab

 

Värt att nämna:

 

1979

 

Datum: 19 – 20 januari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 900 km

 

Antal sträckor: 27 st

 

Antal startande: 200 st

 

Totalsegrare: Bror Danielsson, Opel Kadett

 

Värt att nämna:

 

1981

 

Datum: 23 – 24 Januari

 

SM-status: Ja (JSM)

 

Total längd: 560 km

 

Antal sträckor: 20 ss

 

Antal startande: 175 st

 

Totalsegrare: Håkan Petersson, Volvo 142

 

Värt att nämna:

 

Första gången tävlingen kördes med start i Linköping

 

1984

 

Datum: 20 – 21 januari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 420 km

 

Antal sträckor: N/A

 

Antal startande: 148 st

 

Totalsegrare: Lars-Erik Torph

 

Värt att nämna:

 

Startade i Norrköping. En sträcka kördes på parkväg utan dubbdäck, vilket inte var speciellt uppskattat i en annan mycket omtyckt tävling.

 

1987

 

Datum: Slutet av januari

 

SM-status: Ja

 

Total längd: N/A

 

Antal sträckor: 16 st

 

Antal startande: 170 st

 

Totalsegrare: Erik "Eken" Johansson, Audi

 

Värt att nämna:

 

Start på Stora Torget i Linköping, ca 1 000 pers. kom

 

Detta är den senaste vintertävlingen i rallyts historia.

 

1989

 

Datum: 1 – 3 augusti

 

SM-status: Ja

 

Total längd: N/A

 

Antal sträckor: 10 ss

 

Antal startande: 160 st

 

Totalsegrare: Per Eklund, Lancia Delta

 

Värt att nämna:

 

Tävlingen startade på Stora Torget i Linköping och var flyttade från vintern till sommaren p g a dåliga väderförhållanden.

 

1990

 

Datum: 3 – 4 augusti

 

SM-status: Ja

 

Total längd: N/A

 

Antal sträckor: 14 ss

 

Antal startande: 179 st

 

Totalsegrare: Harri Joki

 

Värt att nämna:

 

Start i Linköping

 

1992

 

Datum: 18 – 19 september

 

SM-status: Ja

 

Total längd: N/A

 

Antal sträckor: 14 ss

 

Antal startande: 122 st

 

Totalsegrare: Per Eklund, Lancia Delta

 

Värt att nämna:

 

Starten för denna tävling var i Norrköping

 

1994

 

Datum: 24 – 25 September

 

SM-status: Ja

 

Total längd: N/A

 

Antal sträckor: 11 st

 

Antal startande: 115 st

 

Totalsegrare: Thomas Jansson, Toyota

 

Värt att nämna:

 

Starten förlagd till Linköping

 

1996

 

Datum: N/A

 

SM-status: Ja

 

Total längd: N/A

 

Antal sträckor: N/A

 

Antal startande: N/A

 

Totalsegrare: Thomas Jansson, Toyota

 

Värt att nämna:

 

Starten var i Norrköping, men mest minns alla den massiva kritik som SS2 utan för Finspång fick, där det hävdas att det är sämsta SS i SM's historia.

 

1998

 

Datum: 18 – 19 September

 

SM-status: Ja

 

Total längd: N/A

 

Antal sträckor: N/A

 

Antal startande: N/A

 

Totalsegrare: Mats Thorzelius, Toyota Celica

 

Värt att nämna:

 

Startade i Linköping

 

2000

 

Datum: 29 – 30 Sept

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 270 km

 

Antal sträckor: 10 st

 

Antal startande: 140 st

 

Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Escort

 

Värt att nämna:

 

Start i Norrköping

 

2002

 

Datum: N/A

 

SM-status: Ja

 

Total längd: N/A

 

Antal sträckor: N/A

 

Antal startande: N/A

 

Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Escort

 

Värt att nämna:

 

Startade i Linköping

 

2004

 

Datum: 10 – 11 September

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 352 km

 

Antal sträckor: 11 st

 

Antal startande: 51 st

 

Totalsegrare: Thomas Rådström, Toyota Corolla WRC

 

Värt att nämna:

 

Start i Norrköping

 

2006

 

Datum: 29 – 30 september

 

SM-status: Ja

 

Total längd: 420 km

 

Antal sträckor: 10 st

 

Antal startande: N/A

 

Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Focus WRC

 

Värt att nämna:

 

Tävlingen var final för Rally-SM 2006. Tävlingscentrum och HQ var beläget på Garnisonsområdet i Linköping.

 

2011

 

Datum: 16 – 17 september

 

SM-status: Ja

 

Total SS-längd: 103 km

 

Antal sträckor: 10 st

 

Antal startande: 87 totalt (63 i SM)

 

Totalsegrare: Pontus Tideman, Ford Fiesta S2000

 

Värt att nämna:

 

Första gången tävlingen kördes under nya namnet, East Sweden Rally. Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Cloetta Center, mitt i Linköping.

 

2012

 

Datum: 13 – 14 september

 

SM-status: Ja

 

Total SS-längd: km

 

Antal sträckor: 13 st

 

Antal startande: 81 totalt (70 i SM)

 

Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Escort WRC

 

Värt att nämna:

 

Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Cloetta Center, mitt i Linköping.

 

2013

 

Datum: 6 – 7 september

 

SM-status: Ja

 

Total SS-längd: 57,12 km

 

Antal sträckor: 9 st

 

Antal startande: 78 totalt

 

Totalsegrare: Jerker Axelsson, Subaru S10 WRC

 

Värt att nämna:

 

Mycket krokiga och krävande SS i skogarna kring Malexander

 

2014

 

Datum: 5 – 6 september

 

SM-status: Ja

 

Total SS-längd: 90,63 km

 

Antal sträckor: 10 st

 

Antal startande: 79 totalt

 

Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Escort WRC

 

Värt att nämna:

 

Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena (fd Cloetta Center), mitt i Linköping.

 

2015

 

Datum: 4 – 5 september

 

SM-status: Ja

 

Total SS-längd: 110 km

 

Antal sträckor: 9 st

 

Antal startande: 87 totalt

 

Totalsegrare: Robin Friberg, Citroën DS3 R5

 

Värt att nämna:

 

Inledningsvis var det Fredrik Åhlin som förde fältet i Trimmat 4WD, och han ledde tävlingen före norrmannen Frank Tore Larsen inför den andra dagen. Men redan på dagens första sträckan tog det stopp för Fredrik som åkte av och tvingades bryta. Det blöta vädret under lördagen blev sedan en faktor som kom att spela stor roll för hela tävlingens utgång. När Frank Tore, Anders Gröndal, Patrik Johansson och Mattias Jirvelius med flera drabbades av problem öppnades det upp för Mats Jonsson som senare kom att bli utmanad av Robin Friberg om segern. Och inför avslutande sträckan ledde Friberg med 25 sekunder, när han drabbades av servoproblem.

 

Mats Jonsson stod upp och körde på sista sträckan och lyckades köra in allt utom 1,5 sekunder, som blev Fribergs segermarginal. Men på transporten till slutmål drabbades Friberg av mer problem när generatorremmen gick av och Friberg fick använda sig av sina skosnören för att komma i mål.

Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena, mitt i Linköping.

 

2016

 

Datum: 9 – 10 september

 

SM-status: Ja

 

Total SS-längd: 114 km

 

Antal sträckor: 9 st

 

Antal startande: 82 totalt

 

Totalsegrare: Jerker Axelsson, Subaru

 

Värt att nämna:

 

Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena, mitt i Linköping. Årets rally inleddes med en startceremoni på Stora Torget. SS6 var en utmanande specialsträcka på hela 35 km.

 

2017

 

Datum: 8 – 9 september

 

SM-status: Ja

 

Total SS-längd: 126 km

 

Antal sträckor: 9 st

 

Antal startande: 97 totalt

 

Totalsegrare: Pontus Tidemand, Skoda Fabia R5

 

Värt att nämna:

 

Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena, mitt i Linköping.